De doktersassistente als telefoniste!

Home  /  De doktersassistente als telefoniste!

Almere, 17-03-2017 – De doktersassistente als telefoniste!

Op dit moment zijn er binnen ZorgkaartNederland 4681 huisartsenpraktijken in Nederland bekend. Het gemiddelde cijfer van alle huisartsenpraktijken in Nederland is een 7.9. Bij deze huisartsenpraktijken zijn 10408 huisartsen, 44 basisartsen en 25 overige zorgverleners werkzaam.
In bijna elke huisartsenpraktijk is ook een doktersassistente aanwezig. De assistente is verantwoordelijk voor het beantwoorden van de telefoon, verrichtingen in de behandelkamer en het inplannen van afspraken.
Uit onderzoek is gebleken dat bijna 90% van de doktersassistentes wordt ingezet als telefoniste en niet meer toekomen aan hun dagelijkse taken. Er worden weinig declarabele uren gemaakt, wat de praktijk uiteindelijk alleen maar geld kost. Buiten dat, is het  ontzettend druk met inkomende gesprekken dat 14% van de praktijken de telefoon pas NA 2 minuten beantwoord en in 3% van de gevallen zelfs na 3 tot 5 minuten!

Natuurlijk is er ook de keus en de mogelijkheid om gebruik te maken van een antwoordapparaat dat precies aangeeft wanneer er gebeld kan worden en welke stappen te nemen indien de assistentes niet bereikbaar zijn. Maar, nu bent u patiënt, wordt u dan liever te woord gestaan door iemand die ook de tijd voor u heeft en naar u luistert? Of luistert u net zo lief naar een stem die u vertelt wat u nu kunt gaan doen (antwoordapparaat)? Ik persoonlijk kies dan toch voor dat luisterende oor.  En die mogelijkheid bestaat voor alle patiënten en voor elke praktijk! Nou hoor ik u denken, hoe? Dat ga ik u hieronder uitleggen!

In februari 2016 zijn wij begonnen met de Dokterstelefoon!
De Dokterstelefoon is een externe service. Wij werken met gediplomeerde doktersassistentes, zij voeren op afstand alle taken uit die een assistente bij u in de praktijk ook zou doen. Behalve de verrichtingen natuurlijk!

Alle voordelen voor u op een rij:
*telefoon wordt altijd beantwoord, met uw eigen praktijknaam
*werken in uw eigen HIS
*Kosten besparend
*van 08.00 uur tot 17.00 uur bereikbaar
*uw assistentes kunnen weer verrichtingen doen

Wat is onze werkwijze?
Het is natuurlijk uiterst belangrijk dat er een wederzijdse klik en wederzijds vertrouwen is, daarom komen wij altijd bij u in de praktijk langs om kennis te maken en om ingewerkt te worden in uw “thuis” omgeving.  Op deze manier wordt de assistente op de hoogte gebracht van uw werkwijze, protocol en inloggegevens voor het HIS. Zij vult samen met u onze vragenlijst in, zodat voor beide partijen duidelijk is wat er van elkaar wordt verwacht.

Alles nog eens duidelijk onder elkaar
-Vooraf komen wij langs en maken kennis met u en uw medewerkers
-Onze assistente wordt ingewerkt in uw praktijk
-Onze assistente vult met u een vragenlijst in en ontvangt het telefoonprotocol waarmee gewerkt dient te worden
-Onze assistente ontvangt inloggegevens van het HIS
-Het contract en geheimhoudingsverklaring(en) worden ondertekend
-Alle informatie wordt verwerkt in onze software
-U ontvangt van ons een doorschakelnummer
-Dit doorschakel nummer geeft u door aan uw provider
-Zodra de doorschakeling actief is kan onze assistente voor u aan de slag!

Hopelijk mogen wij ook u op zeer korte termijn verwelkomen bij de Dokterstelefoon!

Tamar Waterman