Consumentenbond

Home  /  Consumentenbond

Consumentenbond

Almere, 25-02-2016 – 1 op 5 huisartsenpraktijken telefonisch onbereikbaar.

Uit onderzoek van de Consumentenbond, april 2015, is gebleken dat 1 op 5 huisartsenpraktijken in Nederland telefonisch onbereikbaar is. Volgens de normen van het ministerie van Volksgezondheid en de IGZ moet degene die zijn huisarts belt binnen twee minuten iemand aan de lijn krijgen. Ruim 33% van de praktijken voldeed niet aan de norm: 19% was telefonisch niet bereikbaar en bij 14% werd de telefoon niet binnen twee minuten beantwoord.

Daarnaast zijn ook de eisen van de zorgverzekeraars aangescherpt. Waar praktijken vaak tussen 12:00-14:00 uur nog gesloten konden zijn voor lunch en werkbespreking, dienen praktijken nu volledig telefonisch bereikbaar te zijn tussen 08:00 en 17:00 uur.

Momenteel loopt er nog een uitgebreid onderzoek van de LHV (Landelijke Huisartsen Vereniging) waarin dit bereikbaarheidsprobleem ook in kaart wordt gebracht. Dit onderzoek is naar verwachting in juni afgerond.

De Dokterstelefoon verzorgt telefonische opvang op werkdagen van 08:00-17:00 uur.
Zo kunnen wij voor de volledige dag als achterwacht fungeren of ingeschakeld worden op de momenten dat dit gewenst is. Denk bijvoorbeeld aan de lunch tussen 12:00-14:00 uur of het laatste uurtje van de dag.

Bekijk hier het volledige artikel van de Consumentenbond.